GoldBiz אינדקס עסקים

האם זה הזמן הנכון להשקיע במטבעות וירטואליים?

0

אם גם אתם לא מפסיקים לשמוע את "ההייפ" סביב מטבעות וירטואליים-דיגיטליים ומטבעות קריפטוגרפיים, רואים את עליות השערים המטורפות ומתלבטים האם להיכנס להשקעה בתחום מרתק ודינמי זה – אתם לא לבד! בעקבות התפתחות עולם המטבעות הדיגיטליים, שינויים כלכליים מהותיים בתקופת הקורונה ותנודות בתעשיית הפיננסים העולמית, יותר ויותר משקיעים חדשים ומנוסים שואלים את עצמם האם זה הזמן הנכון להשקיע במטבעות וירטואליים – נסביר וננסה לתת לכם תמונת מצב עדכנית לקראת סוף 2020.

מבלי עדיין לחוות דעה האם עכשיו זהו זמן מתאים להיכנס להשקעה במטבעות קריפטו, רק נשים כאן את הדוגמא הבאה: אם תחזרו אחורה בזמן לחורף 2015, תוכלו לקנות ביטקוין אחד בסביבות 250$. נריץ את הזמן בחזרה למחצית 2020, וכדי לקנות ביטקוין 1 תצטרכו כבר להשקיע כ-6,500$.

מהי השקעה במטבעות דיגיטליים

מעריצי ואוהדי הביטקוין ויתר המטבעות הדיגיטליים החדשים שנמצאים בשוק הגלובלי מהללים את הטכנולוגיה שבבסיס נכסים פיננסיים אלו כמהפכה וכאמצעי אמיתי לשחרור ושינוי השווקים הפיננסים בכל העולם, עם מטבעות מוצפנים, ללא שליטה של בנק מרכזי או ממשלה ועם מנגנון טכנולוגי חדשני המתאים לכיוון שאליו העולם הולך. לעומתם, גורמים כלכליים ופיננסיים המזהירים מפני מטבעות דיגיטליים אלו טוענים כי מדובר על נכסים ספקולטיביים, תנודתיים מאוד ומסוכנים הן למשקיעים והן לכלכלת העולם. האמת, נכון להיום וכמו בדברים רבים, נמצאת איפשהו באמצע בין שתי נקודות קיצון אלו.

השקעה במטבעות דיגיטליים / וירטואליים / קריפטו (כולם שמות שונים לאותו תחום) היא במהותה השקעה בנכסים פיננסיים אינטרנטיים ודיגיטליים, ולא במטבעות רגילים כפי שמדינות ורשויות תופסות את המושג מטבע. הקונספט בהחלט מהפכני, מתקדם טכנולוגית ועשוי לבשר על מהפכה כלכלית ופיננסית אמיתית – בכך שמדובר על מטבע/נכס פיננסי להעברת ערך מבוזר לחלוטין, מוצפן ומבוסס על טכנולוגיה חדשנית ומתוחכמת הנקראת בלוקצ'יין, ללא שליטה או יכולת מניפולציה של בנקים מרכזיים, ממשלות, בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים.

ביטקוין הוא המטבע הדיגיטלי המוכר והגדול ביותר מבחינת נתח שוק, מחיר וגם ותק בתחום – הוא המטבע שהתחיל את הכל. אך לצידו יש כיום המון מטבעות וירטואליים המבוססים, בגדול, על טכנולוגיה דומה ומודל טכנולוגי-פיננסי-כלכלי דומה -כמו איתריום, לייטקוין, ריפל, BAT, NEM, NEO ורבים אחרים.

ברמת ההשקעה הבסיסית בפועל, באמצעות אתרים ייעודיים המתפקדים כמעין בורסות למטבעות וירטואליים, משקיע רוכש יחידות במטבע הקריפטו שהוא בוחר, לפי שערי המרה שקופים המשתנים תדיר. משלב זה ואילך מדובר על השקעה פיננסית כמו במניות  ני"ע אחרים לצורך העניין – אם ערך המטבע הווירטואלי עולה, המשקיע יכול למכור אותו בשוק החופשי ולממש את הרווח שלו בצורה של קבלת כסף "רגיל" (שקלים, דולרים) בתמורה.

האם מדובר על השקעה טובה במציאות של חוסר ודאות כלכלית

תקופת מגיפת הקורונה הביאה עימה המון חוסר ודאות בריאותי, אך גם חוסר ודאות כלכלי ומשברים כלכליים שהעולם לא חווה המון זמן. זו אחת הסיבות שבגללן רבים מחפשים ודאות או אפיקי השקעה אטרקטיביים שייצרו עבורם כסף – מה שמעלה את השאלה בכותרת של האם זה זמן טוב להשקיע במטבעות דיגיטליים?

באופן טבעי, קשה עד בלתי אפשרי לתת לכך תשובה חד משמעית, בדיוק בגלל הסביבה הכלכלית הנוכחית וגם בעיקר לנוכח אי הוודאות האינהרנטית של תחום המטבעות הדיגיטליים בכללותו. עם התפרצות משבר הקורונה בכל רחבי העולם, שערי מטבעות הקריפטו המובילים ספגו מכה וירדו לרמות שהרבה זמן לא נראו – מה שעשוי עבור משקיעים מסוימים לסמן דווקא נקודת כניסה טובה, בתפיסה של לקנות כשהמחיר נמוך ולמכור אח"כ כשהמחיר יטפס. אך השווקים הפיננסיים בעולם נמצאים במערבולת, הכוללת עליות מצד אחד אך המון חוסר ודאות וגורמי סיכון מצד שני – וזה יכול בהחלט גם להשפיע על המטבעות הדיגיטליים.

כך שהתשובה לשאלת תזמון ההשקעה במטבעות וירטואליים היא מאוד אישית ותלויה גם בהיקף ועומק הסיכון שאתם כמשקיעים מוכנים לקחת – בשוק חדש, תנודתי, בלתי מפוקח ומבוסס על טכנולוגיה די מורכבת להבנה. ישנם גורמים הפעילים בתחום הקריפטו אשר מצביעים כי עם תחילת היציאה ממשבר הקורונה והשתלטות על הנגיף או שחרור חיסון, יש לשים לב להתנהגות חיובית של מטבעות קריפטו מובילים אך קטנים יותר ביחס לביטקוין הגדול והיקר, למשל איתריום או ריפל.

אל תשכחו את אלמנט המיסוי – הכניסו עו"ד מיסים לתמונה

נקודה אחרונה אך חשובה מאוד לגבי השקעה במטבעות וירטואליים היא בהקשר למיסוי. בעבר רווחים מהשקעות ב"מטבעות" אלו לא הצריכו תשלום מס, אבל היום רשות המיסים כבר עמוק בתוך המשחק והיא מגדירה את הנושא כהשקעה בנכסים פיננסיים ולא במטבעות – מה שמביא עימו דרישה לשלם מס רווח הון (25% מס) על רווחים מהשקעות במטבעות דיגיטליים.

כך שמבחינה זו כניסה להשקעות קריפטו היום היא מורכבת יותר מהשנים הראשונות ומצריכה חישובים כלכליים מקיפים יותר וגם מתן תשומת לב להתנהלות נכונה מבחינת מיסוי. עורך דין מטבעות וירטואלים דיגיטליים יכול מאוד לעזור בהשקעה לפי החוק, דיווח תקין ונכון לרשות המיסים וגם תכנון מס חכם ולגיטימי אשר ימקסם את הרווחים שלכם ויבטיח שאתם לא מבצעים בפועל עבירות מס.

ספטמבר 29, 2020 |

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים