GoldBiz אינדקס עסקים

כשהטיפול הנשימתי מתבצע בבית: עצות זהב לקרובי החולה

0

בשנים האחרונות מתבצע בישראל ובעולם כולו שינוי בנוגע למסגרות הרפואיות המטפלות באנשים בעלי מחלות כרוניות חמורות ומאושפזים מטעמים שונים. המטופלים הופכים לשותפים פעילים בנוגע להחלטות על הטיפול הניתן להם, טיבו ותדירותו. ועם זאת, הם עדיין צריכים להימצא במצב של השגחה רפואית מטעם קרוביהם, בייחוד כאשר מדובר במצב שבו לא קיימת יכולת להתריע על תחושות חריגות ולפנות לטיפול מידי.

מאחר וחלק מהמטופלים במכשירי הנשמה ביתיים כמו מחוללי חמצן הם קטינים בחזקת הוריהם, קשישים סיעודיים ופצועים בעלי קושי בהתניידות, הם יזדקקו לפיקוח צמוד מקרובי משפחתם. אם הטיפול מתבצע בבית, הרי שקרובים אלה יהיו המלווים הבלעדיים של המטופל ויקבלו את ההנחיות הרפואיות בנוגע לטיפול בו. אז כיצד יכולים הקרובים לסייע למטופלים שלהם בדרך הטובה ביותר?

הבינו למי פונים במקרה של בעיות ושאלות

אם למטופל ישנו רופא צמוד, ניתן לפנות אליו ישירות לשאלות. בטיפול נשימתי על ידי מחוללי חמצן למשל, יודעים המטופלים והמלווים מראש מהו מינון החמצן הדרוש וכיצד להפעיל את המכשיר. אך למי פונים במקרה של תקלה? האם לרופא המטפל? לחברה המשווקת? ובכן, היו חכמים כבר מבראשית ודאגו לשאול מבעוד מועד את כל השאלות המתאימות. הצטיידו במספרי טלפון ישירים ככל שתוכלו ושמרו אותם במקום נגיש ובטוח. בדרך כלל פניות שונות יאפיינו מומחים רפואיים שונים ולכן צריך להבין מראש מול מי מתנהלים במצב של מינונים, תקלות בשימוש במכשיר ביתי כמו מחוללי חמצן נייד, למי פונים כדי לקבל מידע על זכויות המטופל וכד'.

וודאו שהתרופות נכונות

בטיפול ביתי בעיקר, עשויות להיווצר טעויות או אי הבנות רבות בנוגע למתן התרופות. הדבר לעתים נובע כתוצאה מטיפול בתנאי לחץ (המטופל חש ברע ואף סובל וקיים רצון לתת לו טיפול עוצמתי במהירות) ולעתים כתוצאה מחוסר תיאום או הבנה בין הגורם המטפל לבין המטפל בבית. על פי נתוני שירותי הבריאות בבריטניה וארה"ב, טעויות במתן התרופות גורמת לפגיעה משמעותית בבריאות ולסיבוכים ומאפיינת לפחות כשליש מהאוכלוסייה. הטעות יכולה להיות בחומר, במינון, באופן נטילת התרופה ותקופת הטיפול בתרופה. וודאו שניתנות לכם הוראות השימוש הנכונות ושהן מתועדות אצלכם באופן ברור שאינו משתמע לשתי פנים, גם במצב שבו תזדקקו למשגיח חלופי במקומכם. בכל מקרה של ספק, מומלץ לפנות לרופא שרשם את הטיפול.  

מחוללי חמצן, אינהלציות ועזרים נלווים: דאגו לציוד חיוני ותקין

שימוש במכשירים רפואיים בבית מצריך ניקיון ותחזוקה מלאים שלהם ושל כל רכיביהם על פי הוראות היצרן או החברה המשווקת. מעבר לכך, חשוב לשמור את הציוד במקום סטרילי ללא הפרעות סביבתיות, כך שיהיה ניתן להעניק טיפול ראוי גם בשגרה וגם בחירום. במצב של קשיי נשימה למשל, המטופלים על ידי מחוללי חמצן בזמן התקף, חשוב לשמור על סביבה מסודרת ומאורגנת כדי לאפשר את הדרך המהירה ביותר למכשיר. כמו כן, רצוי שהוא יהיה ערוך ומורכב בכל רגע נתון לפעולה ולכן דאגו לבצע בו את ההכנה הנדרשת כבר עם סיום השימוש הקודם.

מנעו חשיפה לזיהומים

מטופלים שזקוקים לחמצן נקי וטהור, מקבלים אותו הודות לפעילות הפילטר הפנימי במחולל החמצן, שמסנן פנימה את האוויר ומפריד אותו ממזהמים שונים. הסביבה הביתית תוכל להישאר נקייה וסטרילית כל עוד תדאגו לכך בעקביות, אך כאשר חל מצב חמור שמחייב הגעה לבית החולים, הסיכון להידבקות בזיהומים שונים עולה משמעותית. לכן גם בבית וגם בבית החולים עשו כל שביכולתכם כדי להימנע מהדבקה: רחיצת ידיים בסבון חיטוי לפני כל מגע עם המאושפז או מזון ושתייה, שמירה מוחלטת על ההיגיינה האישית שלכם, של המטופל ושל הצוות, ניקיון תדיר של משטחים וציוד רפואי בדגש על אזורי הרחצה והשירותים והתרעה על כל מצב שבו הסטריליזציה לא הייתה מוקפדת לחלוטין. ככל שתהיו ערניים לסכנות בסביבתו של המטופל וערוכים לטיפול במגוון רחב של תרחישים, כך תוכלו לעזור לו להתמודד עם מצבו ולגרום לו להתאושש ולהשתקם בהקדם. 

יולי 19, 2020 |

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעבר לסרגל הכלים